Utredning med WISC-V

Välkommen till en fördjupande heldagskurs om WISC-V.
Kursen syftar till att ge en samlad introduktion av WISC-V avseende administrering, utvärdering samt kvantitativ såväl som kvalitativ tolkning av testresultatet. Teoretiska kunskaper och konkreta praktiska råd förmedlas för att utveckla deltagarnas kompetens att genomföra valida och reliabla utredningar.

Kursinnehåll

WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children-fifth edition) är världen över det mest använda testet för att kartlägga begåvning hos barn och unga i åldrarna 6:0-17:0 år. WISC-V har sin grund i aktuell forskning avseende intelligens, neuropsykologi, psykometriska överväganden samt kliniska erfarenheter. Helskaleresultatet bygger på sju deltest, men ytterligare deltest bör alltid administreras för att få fram fördjupad information utifrån resultaten på de fem primära indexen. Sekundära index och processpoäng kan i vissa fall ge ytterligare information.

Att som psykolog få en bild av en individs förmåga till problemlösning, slutledning, planering, abstrakt tänkande och omdöme är en viktig utgångspunkt, som sedan vägs samman med annan information. Testresultaten möjliggör att jämföra barnets färdigheter med jämnårigas, samtidigt som individuella styrkor och svårigheter belyses.

Normdatainsamlingen är omsorgsfullt utförd i Sverige, Norge och Danmark, för att spegla de förutsättningar som råder i Norden.

Målgrupp

Kursen vänder sig till psykologer och PTP-psykologer.

WISC-V erbjuder många möjligheter både vad gäller val av test och tolkning av resultat vilket innebär att olika beslut måste fattas. Därför är det en fördel om deltagarna i förväg översiktligt bekantat sig med testet, för att utifrån egna erfarenheter få vägledning och fördjupad kunskap.


Kursmål

Dagen kommer att innehålla en fördjupad presentation av WISC-V, där bland annat följande tas upp:
  • Vad är viktigt att tänka på vid administrering av WISC-V?
  • Vilka deltest ska ges och vilka index är informativa vid olika frågeställningar? Särskild vikt kommer att läggas vid diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
  • Vilka diskrepansanalyser är motiverade och när ska man avstå från att tolka signifikanta skillnader?
  • WISC-V kan administreras både traditionellt med papper och penna och via I-pad – fördelar och nackdelar?

Det finns inga kommande kurstillfällen