Utredning med WPPSI-IV

Välkommen till en fördjupande heldagskurs om WPPSI-IV.
Kursen syftar till att ge en samlad introduktion av WPPSI-IV avseende administrering, utvärdering samt kvantitativ såväl som kvalitativ tolkning av testresultatet. Teoretiska kunskaper och konkreta praktiska råd förmedlas för att utveckla deltagarnas kompetens att genomföra valida och reliabla utredningar.

Kursinnehåll

WPPSI-IV (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-fourth edition) är den fjärde reviderade versionen av detta välkända test, avsett för bedömning av kognitiva färdigheter hos barn i åldrarna 2:6-7:7 år. Strukturen i WPPSI-V har utformats utifrån aktuell begåvningsforskning, teoretiska och psykometriska överväganden samt kliniska erfarenheter med fokus på användbarhet.

Att som psykolog få en bild av en individs förmåga till problemlösning, slutledning, planering, abstrakt tänkande och omdöme är en viktig utgångspunkt, som sedan vägs samman med annan information. Testresultaten möjliggör att jämföra barnets färdigheter med jämnårigas, samtidigt som individuella styrkor och svårigheter belyses.

Normdatainsamlingen är omsorgsfullt utförd i Sverige, Norge och Danmark, för att spegla de förutsättningar som råder i Norden

Målgrupp

Kursen vänder sig till psykologer och PTP-psykologer.



Kursmål

Dagen kommer att innehålla en fördjupad presentation av WPPSI-IV, där bland annat följande tas upp:
  • Vad är viktigt att tänka på vid administrering av WPPSI-IV?
  • Vilka deltest ska ges och vilka index är informativa vid olika frågeställningar? Särskild vikt kommer att läggas vid diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
  • Vilka diskrepansanalyser är motiverade och när ska man avstå från att tolka signifikanta skillnader?

Det finns inga kommande kurstillfällen